همایش صنایع فناورانه و پیشرفته ایران

همایش صنایع فناورانه و پیشرفته ایران برگزار شد.

این همایش در تاریخ دوشنبه ۱۵ شهریور ماه ۱۴۰۰، در محل هتل اسپیناس تهران توسط موسسه بین المللی پژوهشهای صنعتی و تجاری به مدیریت سینا سنجری برگزار شد.

دبیر همایش صنایع فناورانه و پیشرفته ایران، از موازی کاری نهادها و سازمان‌های متولی دانش، فناوری و توسعه کشور و همچنین مرتبط آن‌ها با یکدیگر انتقاد کرد.سینا سنجری در این همایش گفت: اگر چه نهادها و سازمان‌هایی مانند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در موضوع فناوری و توسعه کشور فعال هستند، اما به علت این که از دستاوردهای یکدیگر اطلاع ندارند مواقعی موازی کاری هم می‌کنند.

وی افزود: برای استفاده بهینه از دانش فناوری موجود در کشور و اطلاع نهادهای متولی از دستاوردهای یکدیگر تلاش می‌کنیم نمایندگان هر یک از این نهادها و سازمان‌ها در شورای سیاست گذاری صنایع فناورانه و پیشرفته ایران حضور داشته باشند.

سنجری با بیان این که لزوم استفاده از فناوری‌های روز در رقابت با جهان امروز و بررسی قابلیت‌های شرکت‌های صنعتی کشور در بخش‌های خصوصی، نیمه دولتی و دولتی از اهداف صنایع فناورانه و پیشرفته ایران است گفت: اولویت در فناوری‌هایی است که برای توسعه کشور در حوزه‌هایی مانند خودرو، پتروشیمی و فولاد نیاز است از این رو این همایش بنا دارد تریبونی برای معرفی دستاوردهای محققان و شرکت‌های داخلی در حوزه‌های یاد شده باشد.

همایش صنایع فناورانه و پیشرفته ایران با محوریت نقش شرکت‌های دانش بنیان در توسعه صنعتی کشور با حضور استادان، محققان، دانش پژوهان و شرکت‌های مرتبط در هتل اسپیناس تهران برگزار شد.

بانک‌ها دانش فنی را به عنوان آورده شرکت‌های دانش بنیان نمی‌پذیرند.

همچنین قائم مقام دبیرکل خانه صنعت و معدن در اولین همایش صنایع فناورانه و پیشرفته ایران گفت: یکی از معضلات مهم در برخورد بانک‌ها با شرکت دانش بنیان این است که بانک‌ها دانش فنی و فناوری این شرکت‌ها را به عنوان آورده نمی‌پذیرند.

آرمان خالقی افزود: معضل دیگر، ارزش گذاری فناوری‌های پیشرفته در کشور است که متولی خاصی ندارد و حتی اگر هم ارزش گذاری شود بانک‌ها به جای دانش فنی، دارایی‌های ملکی را به عنوان وثیقه و آورده می‌پذیرند، اما دانش فنی که قرار است که امکانات و تجهیزات را به محصول و ارزش افزوده تبدیل کند پذیرفته نمی‌شود

وی اضافه کرد:در کشورهای پیشرفته دنیا مراکزی وجود دارند که دانش فنی و فناوری‌های پیشرفته را ارزش گذاری و به عنوان دارایی نامشهود ثبت می‌کنند و حتی بر مبنای این ارزش گذاری، سرمایه گذار در طرح مشارکت می‌کند.
به گفته خالقی، مجلس باید در این باره پیشقدم و نهادی را متولی ارزش گذاری دانش فنی و فناوری در کشور کند تنها در این صورت است که سرمایه گذار می‌تواند به راحتی وارد سرمایه گذاری در حوزه فناوری‌های پیشرفته شود.

وی با بیان این که ارتباط میان صنعت و دانشگاه حلقه مفقوده در کشور است افزود: دانشگاه‌ها باید در مسیر فناوری‌های کاربردی فعالیت کنند و تحقیقات آن‌ها قابلیت مصرف داشته باشد دانشگاه و دانشجو نباید مدرک محور و پایان نامه محور باشند. از این رو اگر بتوانیم این دو رکن را به هم متصل کنیم و پایان نامه‌ها براساس دغدغه‌های صنعت تنظیم شود خروجی دانشگاه فردی متخصص و توانمندی خواهد بود که می‌تواند مشکلی از مشکلات کشور حل کند

قائم مقام دبیر کل خانه صنعت و معدن ادامه داد: موضوع بعدی ثبت معنوی فناوری‌های پیشرفته در کشور است اگر چه قانون مالکیت معنوی را در کشور داریم، اما این قانون پاسخگوی نیازهای امروز کشور نیست و باید در حوزه قیمت گذاری و معاملات دانش فنی به روز شود.

خالقی ادامه داد: در این باره قوه قضاییه هم باید پای کار بیاید، زیرا دعوای مختلفی در این حوزه پیش آمده و خواهد آمد، زیرا افرادی که مالک فناوری بودند به راحتی فناوری آن‌ها کپی برداری و سرقت می‌شود.

آموزش ادبیات بنگاه‌های اقتصادی در فناوری اطلاعات

محمد رضا طلایی، رئیس کمیسیون فاوای اتاق بازرگانی ایران نیز در این همایش به اهمیت فناوری اطلاعات اشاره کرد و گفت: امروزه شرکت‌هایی که در دنیای فناوری اطلاعات آینده نگری نمی‌کنند دچار مشکلاتی در حوزه رقابت پذیری می‌شوند و نمی‌توانند در سطح بین الملل حضور یابند، ضمن آنکه بهره وری آن‌ها کاهش و هزینه‌هایشان افزایش می‌یابد.به گفته او، در آینده ای نزدیک اسناد دیجیتال جایگزین فرایندهای اقتصادی می‌شود و با این شرایط دیگر مشکلات FATF نخواهیم داشیم بلکه با معضلات دیگری تحت عنوان اسناد دیجیتال روبه رو می‌شویم که در آن کاربری هوش مصنوعی در تجارت و کسب و کار و تحلیل داده‌ها پر رنگ می‌شود.

طلایی افزود: بنگاه‌های اقتصادی برای گردش اطلاعات خود باید به سمت تولید محتوای دیجیتال بروند و حوزه فناوری اطلاعات نیز باید ادبیات بنگاه‌های اقتصادی را آموزش ببیند. اگر تا پنج سال آینده تجار و بازرگانان در عرصه بین الملل به سمت فناوری اطلاعات نروند حذف خواهند شد.

رئیس کمیسیون فاوای اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: متاسفانه بانک مرکزی آشنایی زیادی با فناوری اطلاعات ندارد و از کنار بانکداری دیجیتال گذر می‌کند، مصداق این امر رعایت نکردن حقوق مصرف کننده و تولید کننده در فروش‌های آنلاین است.

امکان همکاری شرکت پتروشیمی با بخش خصوصی فراهم است.

همچنین شهرام رضایی، مدیر سرمایه گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: تا زمانیکه مطالبه گر خوبی از جانب شرکت‌های خصوصی نداشته باشیم شاهد توسعه نخواهیم بود، این شرکت‌ها باید از دولت بخواهند تا در تصمیم گیری‌ها حضور داشته باشند و دیدگاه‌های خود را اعلام کنند.

به گفته او، اکنون امکان همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی با شرکت‌های دانش بنیان فراهم شده است و وزارت نفت پارک علم و فناوری ایجاد کرده تا شرکت‌ها فناور بتوانند در آن حضور داشته باشند.

برای نمایش عکسها در ابعاد واقعی کلیک نمائید.

فهرست
Call Now Button