کنفرانس بین المللی تجارت ، فرصتهای سرمایه گذاری و همکاریهای اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه 

● گزارش برگزاری کنفرانس بین المللی تجارت ، فرصتهای سرمایه گذاری و همکاریهای اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه 

در این همایش که در تاریخ پنج شنبه ۳۰ مرداد ماه ۱۳۹۹ در محل سالن کنفرانس مروارید مرکز همایشهای خلیج فارس واقع در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران برگزار گردید نمایندگان وزارت صمت ، وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ، وزارت امور اقتصادی و دارایی ، مدیر عامل شرکت کشتیرانی دریای خزر ، نمایندگان مرکز همکاریهای تحول و پیشرفت نهاد ریاست جمهوری ، نمایندگان مرکز توسعه صادرات ستاد اجرای فرمان حضرت امام ، رایزنان فعلی و سابق علمی ، فناوری و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه ، جمعی از مدیران اتاق بازرگانی تهران ، ایران و اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه و جمعی از مدیران صادر کننده کالا و خدمات با رعایت استاندارد ها و پروتکل های بهداشتی ستاد ملی مدیربت کرونا برگزار گردید .

در ابتدای این همایش مهندس سینا سنجری دبیر کنفرانس ضمن خوش آمد گویی به میهمانان مراسم از اهتمام بخش خصوصی برای حل و فصل موانع توسعه همکاری های بازرگانی با فدراسیون روسیه خبر داد و اظهار امیدواری کرد سطح همکاریهای اقتصادی دو کشور هم سطح همکاریهای درخشان سیاسی فی مابین گردد .

سپس دکتر علی حسین شهریور مدیر کل امور بین الملل وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و مدیر عامل خانه تعاون گران ایران به ارائه گزارشی در مورد دستاوردها و طرحهای وزارت ذیربط در حوزه انعقاد قراردادهای تجاری و همکاریهای اقتصادی و تبادل نیروی کار متخصص پرداخت .

وی همچنین به شرح جزئیاتی از توانایی های بالفعل و بالقوه صادراتی موجود در شرکتهای تابعه وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی در تجارت کلان با فدراسیون روسیه پرداخت .

در ادامه مهندس جلیل جلالی فر عضو هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه و فعال اقتصادی بخش خصوصی ضمن انتقاد از به تعویق انداختن اجرای طرح اتصال خط آهن سراسری به بندر کاسپین ، به اهمیت فوق العاده کریدور بین المللی شمال به جنوب برای دو کشور روسیه و ایران اشاره نمود .

مهندس جلالی فر همچنین توافق تجاری اوراسیا و تعرفعه های ترجیحی مندرج در آن و نیز سایر منافع این طرح برای تجار و صادر کنندگان ایرانی را بصورت اختصاری بر شمرد و از طرح شبکه مویرگی توزیع کالا و خدمات ایرانی در منطقه اوراسیا رونمایی کرد .

سپس دکتر صمد الله شکری مدیر عامل شرکت سایپا لجستیک در سخنانی به تحلیل معایب کلان واگذاری طرح BTD راه آهن آستارا – آستارا از طرف کشور آذربایجان برای تجارت ایران و روسیه و منطقه اوراسیا پرداخته و همچنین ضمن مرور تاریخچه ای کوتاه از روابط تجاری دو کشور وضعیت تحریمهای اعمال شده علیه هر دو کشور و نیز وجود فناوریهای نو و صنایع پیشرفته در کشور روسیه و ذخایر غنی معدنی ، نیروی انسانی متخصص و امکانات متعدد لجستیکی کشورمان را بهترین دلیل در توسعه همه جانبه تجارت دو کشور بر شمرد .

رستم ژیگانشین رئیس نمایندگی اقتصادی فدراسیون روسیه در ایران از جمله سخنرانان این مراسم بود .

وی که همراه با سایر اعضای نمایندگی اقتصادی روسیه در ایران از جمله الکساندر گوشین ، رستم‌ مراد علیف ، الکسی براژین ، آندره موساسیان ، پاول بوخانوف و آرتم بیتکوف در این کنفرانس حضور یافته بود بصورت تفصیلی به بیان فرصتهای سرمایه گذاری در فدراسیون روسیه ، طرحهای تجاری کلان ، طرحهای بندری و کشتیرانی در شرف بهره برداری پرداخت و گزارشی نیز از سطح مبادلات فعلی دو کشور و چشم انداز تجارت دو کشور در آینده را ارائه نمود .

در ادامه مراسم دکتر محمد رضا سعیدی مدیر عامل شرکت پتروشیمی جم ضمن تشریح عملکرد درخشان صادراتی صنعت پتروشیمی کشور و نقش این صنعت در بازگشت ارز به کشور ، از ظرفیتها و توانایی های تولیدی شرکت پتروشیمی جم در صادرات محصولات خود و همکاری در سرمایه پذیری و سرمایه گذاری در کشور روسیه سخن گفت و مزایای این کشور را برای تجارت در حوزه پتروشیمی تشریح کرد .

دکتر معینی ریاست دانشگاه علمی کاربردی بیمه ایران نیز در سخنانی بر لزوم سنجش ریسک های تولیدی و صادراتی و ارائه بیمه های مورد نیاز در کنار بیمه های مرسوم اتکایی ، حمل و نقل ، مسئولیت را مورد توجه قرار داد .

وی ضمن اعلام آمادگی شرکت سهامی بیمه ایران برای حمایت همه جانبه از صادرات به کشور روسیه ، مروری گذرا نیز بر تاریخچه شرکت سهامی بیمه ایران و نقش حمایتی صنعت بیمه در تحقق شعار جهش تولید به حضار ارائه داد .

در بخش دوم این مراسم دکتر امیر احمدیان پژوهشگر ، استاد دانشگاه و دبیر سابق انجمن دوستی ایران و روسیه در سخنانی از توانمیدیها و فرصتهای درخشان موجود در استانهای فدراسیون روسیه یاد کرد و بر نقش و مسئولیت مستقل بخش خصوصی در رسیدن به هدف گذاریها و توسعه بازارهای صادراتی اشاره کرد .

مهندس سجادی سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در روسیه سخنران بعدی این مراسم بود .

وی با بیان تجربیاتی از زمان سفارت خود نسبت به نقش بلا انکار بانک مرکزی در بهبود فضای تجاری دو کشور اشاره کرد .

وی همجنین ضمن تشریح فضای فرهنگی ، از علاقه و اعتماد مردم روسیه به تعامل با مردم ایران سخن گفت و صادر کنندگان را به پژوهش و شناخت بیشتر فرهنگ مقاصد صادراتی خود دعوت نمود .

دکتر فرشید فرخ نژاد ریاست هیات مدیره بانک رفاه بعنوان آخرین سخنران مراسم در مطالبی ضمن تشریح عملکرد بانک رفاه در تامین مالی پروسه تولید و صادرات از اقدامات این بانک در همکاری مالی در حوزه بین المللی علی الخصوص با کشور روسیه خبر داد .

این‌ کنفرانس توسط موسسه بین المللی پژوهشهای صنعتی و با حمایت بانک رفاه و شرکتهای پتروشیمی جم ، خدمات بندری و دریایی سینا ، توسعه پلیمر پاد جم ، بانک توسعه صادرات ایران ، کشتیرانی دریای خزر ، سایپا لجستیک ، تجارت صنعت پتروشیمی خلیج فارس و بیمه ایران برگزار گردید .

برای نمایش عکسها در ابعاد واقعی کلیک نمائید.

 

فهرست
Call Now Button