کنفرانس بین المللی تجارت ایران و کشورهای مشترک المنافع C.I.S

● گزارش برگزاری کنفرانس بین المللی تجارت ایران و کشورهای مشترک المنافع C.I.S

نخستین بخش از سلسله همایشهای تجارت ایران و کشورهای مشترک المنافع با محوریت چشم انداز توسعه مبادلات تجاری و اقتصادی با چهار کشور حاشیه دریای خزر ( روسیه ، قزاقستان ، ترکمنستان و آذربایجان ) با حضور جمعی از فعالان اقتصادی ، صادرکنندگان و تجار ایرانی و میهمانان خارجی در تاریخ شنبه ۳ اسفند ماه ۱۳۹۸ معادل 22 فوریه 2020 در محل سالن کنفرانس مروارید محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران برگزار گردید .

در این کنفرانس ابتدا سینا سنجری مدیر عامل موسسه بین المللی پژوهشهای صنعتی و دبیر کنفرانس ، ضمن خوش آمد گویی به میهمانان داخلی و خارجی مراسم ، به مرور برنامه های آتی این موسسه در برگزاری نشستهای و رویدادهای تجاری فراگیر و موثر بین المللی در راستای حمایت از توسعه مبادلات تجاری خارجی و اعتلای اقتصادی کشور پرداخت .

سپس کاپیتان باقر نژاد مدیر عامل شرکت کشتیرانی دریای خزر ضمن مرور اهداف کوتاه مدت و بلند مدت این شرکت در عرصه حمل و نقل بین المللی ، به تشریح آخرین سیاست گذاریها و دستاوردهای این شرکت در حوزه توسعه ناوگان تجاری کشور و چگونگی افزایش دامنه خدمات این شرکت به صادر کنندگان و تجار ایرانی در دریای خزر پرداخت .

پس از آن دکتر منصوری رئیس اداره سازمانهای پولی – مالی و بانکی بین المللی در معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امورخارجه به ارائه نتایج آخرین رایزنی ها و تواقفات بین المللی در حوزه دیپلماسی اقتصادی در کشورهای شمال ایران خصوصا در منطقه اوراسیا ، بمنظور تسهیل همه جانبه صادرات کالا و خدمات کشور و حضور شرکتهای ایرانی در این منطقه پرداخت .

در ادامه مراسم و در پنل تخصصی کشور روسیه ، مهندس تیز هوش رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه از جزئیات مصوبات ارزشمند بانک مرکزی جهت تسهیل مبادلات مالی و شیوه های نوین انتقال درآمدهای ارزی حاصله به کشور ، جهت تسهیل تجارت در بازارهای روسیه برای شرکتها ، تجار و صادر کنندگان ایرانی خبر داد .

نمایندگان صندوق ضمانت صادرات ایران و بانک توسعه صادرات ایران نیز از جمله سخنرانان و مدعوین این کنفرانس بودند که به تشریح خدمات مشاوره ای ، ریالی و ارزی و پشتیبانی های اعتباری و مالی این دو مرکز از تجارت و صادرات کشور در حوزه کشورهای دریای خزر پرداختند و در انتهای این بخش نیز نماینده بخش بازرگانی سفارت روسیه در ایران به سئوالات شرکتها در زمینه مبادلات تجاری با کشور روسیه پاسخ گفت .

در بخش دوم کنفرانس و در پنل تخصصی کشور قزاقستان ، مسئول بخش اقتصادی سفارت قزاقستان در ایران به ارائه تفصیلی آخرین تحولات اقتصادی ، فرصتهای سرمایه گذاری و آخرین مقررات در عرصه ثبت ، حضور و فعالیت شرکتها ایرانی در کشور قزاقستان پرداخت و به سوالات تخصصی بازرگانان حاضر در همایش پاسخ گفت .

سخنران بعدی مراسم مهندس بختیاری مدیر عامل شرکت بیمه رازی بود که ضمن مرور تاریخچه تاسیس و فعالیتهای بیمه رازی به تشریح طرح های نوین بیمه های اتکایی ، باربری و مسئولیت برای تولید کنندگان و صادرکنندگان ایرانی و توضیح در مورد طرحهای آتی بیمه ای این شرکت پرداخت .

در بخش سوم کنفرانس ، مسئول اقتصادی سفارت ترکمنستان در ایران به همراه نماینده اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان از چشم اندازهای حمل و نقل و ترانزیت بین دوکشور و معرفی فرصتهای بالقوه تجاری ممکن پرداختند و نماینده منطقه آزاد تجاری صنعتی سرخس نیز به تحلیل قابلیتهای استراتژیک و تاثیر گذار این منطقه در طرحهای سرمایه گذاری و ارتباطات بازرگانی بین دو کشور پرداخت .

در آخرین بخش از مراسم مهندس فکری نایب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و آذربایجان ضمن توضیح راهکارهای پیش بینی شده و حمایتهای اتاق مشترک ایران و آذربایجان از رفع و رجوع مشکلات و مسائل جزیی و کلان تجار و بازرگانان ایرانی در این کشور از طرح منطقه ویژه اقتصادی نوظهور در دشت مغان و قابلیتهای لجستیکی این طرح در توسعه همه جانبه ارتباطات تجاری و اقتصادی با کشور آذربایجان گفت .

در انتها وابستگان تجاری سفارت آذربایجان در ایران سئوالات شرکتهای صادر کننده ایرانی را در حوزه تجارت با این کشور پاسخ گفتند .

این کنفرانس با حمایت و پشتیبانی شرکت بیمه سرمد ، بانک کار آفرین ، صندوق ضمانت صادرات ایران ، شرکت بیمه پارسیان ، بانک توسعه صادرات ایران ، شرکت بیمه تجارت نو ، شرکت کشتیرانی دریای خزر ، سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی سرخس ، شرکت بیمه رازی و توسط موسسه بین المللی پژوهشهای صنعتی ایران به مدیریت مهندس سینا سنجری برگزار گردید .

¤ آخرین ویرایش اردیبهشت ۱۳۹۹

برای نمایش عکسها در ابعاد واقعی کلیک نمائید.

فهرست
Call Now Button