کنفرانس بین المللی توسعه تجارت ایران و ترکیه

کنفرانس بین المللی توسعه تجارت ایران و ترکیه برگزار شد.

این کنفرانس در تاریخ شنبه یکم آبان ماه ۱۴۰۰ در محل هتل اسپیناس توسط موسسه بین المللی پژوهشهای صنعتی و تجاری به مدیریت سینا سنجری برگزار شد.

سینا سنجری، دبیر اجرایی همایش تجارت ایران و ترکیه و مدیرعامل موسسه بین المللی پژوهش های صنعتی و تجاری در این کنفرانس گفت: تجار، تولیدکنندگان و صادرکنندگان کالاهای ایرانی باید از شیوه های بازاریابی و مذاکره تجار ترکیه الگو برداری کنند.به گفته او، تجار ترکیه در عرصه های مختلف تجاری موفق بوده اند و تجربیات تجار ترک می تواند برای تجار ایرانی مفید باشد.

دبیر اجرایی کنفرانس تجاری ایران و ترکیه با بیان اینکه در صورت رفع تحریم ها، ترکیه کانال تجاری ایران با اروپا خواهد بود و تجار ایرانی برای تجارتی موفق با کشورهای اروپایی باید در عرصه اقتصادی با طرف ترک هماهنگی های لازم را داشته باشند، افزود: برای تجار و تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی، الگوهای تجاری ترکیه، سرمشق خوبی برای تجارت موفق خواهد بود که در همایش های این چنینی مورد بحث و بررسی قرار میگیرد‌.

سنجری با اشاره به اینکه در این کنفرانس شیوه تجارت خارجی ترکیه بررسی شد، گفت: البته باید مشکلات ارزی و تجاری میان دو کشور ترکیه و ایران به خوبی برطرف شود تا تجار ایرانی تجارت موفق و بی دردسری با کشور ترکیه و سایر کشورها داشته باشند.

رایزنان اقتصادی؛ فرصتی برای توسعه صادرات ایران
رئیس خانه اقتصاد و تجارت ایران – ترکیه نیز در این کنفرانس با اشاره به اینکه رایزنان اقتصادی فرصتی برای توسعه صادرات در کشورهای دیگر هستند، گفت: ایران باید تلاش کند در همه کشورها رایزن اقتصادی فعال داشته باشد. سیدجلال ابراهیمی گفت: ضرورت هایی که باید برای رشد اقتصادی ایران در نظر داشت را برشمرد و ادامه داد: ایران تحت فشار تحریم‌ها قرار دارد ولی باید از داشته‌های خود استفاده کند.

به گفته او، برای توسعه مناسبات تجاری ایران با کشورهای دیگر باید مذاکرات درست تمرین شود و الگوهای تجاری مدرن آموزش داده شود.

متاسفانه تلاش ها ثمره چندانی نداشته است.فراز چمنی رایزن سابق تجاری ایران در ترکیه گفت: یکی از مشکلات ایران در روابط خارجی با همسایگان را موضوع تجارت دانست و گفت: ایران و ترکیه در یک صد سال اخیر گام‌هایی را برای ایجاد روابط مانند لغو روادید و موافقتنامه تجارت ترجیحی برداشته اند که این تلاش‌ها تاکنون ثمره چندانی نداشته است.

چمنی یکی از دلایل ناکامی توافقات تجاری ایران و ترکیه را در نزدیک نبودن هویت اقتصادی دو کشور بیان کرد و افزود: جامعه تجاری و اقتصادی ایران هنوز تجارت بین المللی و آزاد و قوانین تجارت را نپذیرفته است.

حافظ موسوی از رایزنان دیگر ایران در ترکیه هم دلایل حجم تجاری کم ایران و ترکیه را سیاست گذاری های دولت، عدم تعامل دولت و بخش خصوصی، موازی‌کاری ها و عدم استراتژی هماهنگ و شناسایی وظایف هر بخش عنوان کرد.

آمادگی شرکت‌های ترکیه‌ای برای سرمایه‌گذاری در ایران

معاون رئیس انجمن بازرگانان، تولید کنندگان و تجار مستقل ترکیه در ایران ( موسیاد) نیز در این کنفرانس گفت: شرکت های زیادی در ترکیه آماده سرمایه گذاری در ایران هستند.

سلمان اردوغان با بیان اینکه شرکت های تجاری ترکیه ای تمایل دارند سرمایه گذاری های خود را در ایران انجام دهند تا بهتر به بازارهای ایران دسترسی داشته باشند، افزود: هم اکنون شرکت های بسیاری در ترکیه آماده سرمایه گذاری در ایران هستند.

به گفته او، فرهنگ دو کشور ایران و ترکیه یکی است و اگر مشکلاتی نیز در تجارت دو کشور وجود دارد باید خوب مدیریت شود تا در عرصه اقتصاد برای دو کشور نتایج برد – برد حاصل شود.

رایزن اقتصادی ترکیه در ایران تاکید کرد: البته تشکل های فراگیر مانند اتاق ایران باید مشکلات تجاری دو کشور را برطرف و از آنها کنند.

گفتنی است؛ در این کنفرانس امین ترفع، مدیر کل تجاری سازی و امور تشکل های وزارت راه و شهر سازی؛ منصور عسگری، عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ محمد عیقرلو ، دبیر کل فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران، مرضیه کبیر نژاد، مسئول حوزه کشورهای غرب آسیا و آسیای میانه بانک توسعه صادرات ایران و حافظ موسوی رایزن تجاری سابق ایران در ترکیه نیز حضور داشته و به سخنرانی پرداختند‌.

برای نمایش عکسها در ابعاد واقعی کلیک نمائید.

فهرست
Call Now Button